måndag 2 juni 2014

Campingliv

Jag tittar inte så ofta på TV. Det handlar kanske inte så mycket om mitt eget val som om att andra
familjemedlemmar har väldigt viktiga program att följa, vilket är OK för mig. Då kan man läsa en bok i väntan.

I går kväll lyckades jag vänta ut siste TV-tittaren i huset, och därmed var TV:n min - bara min - kl 00 en söndagsnatt. Därför fann jag mig efter en stund tittande på Camparnas hjältar som handlade om Mattias och Peter som rycker ut till Ölands alla campingar och ger service till nödställda campare och husvagnsfolk med sin Husvagnsambulans. Jag, som intresserar mig mycket för sociala kulturer, grupper och konstellationer, tycker att det var en riktigt intressant dokumentär. 

Sedan slog det mig att jag faktiskt träffat på Mattias och Peter förut - i boken Campingland av Josefin Olevik som jag läste för ett par år sedan. I den beskriver Olevik hur hon, som aldrig campat förr eller ens umgåtts med någon som campat, bestämmer sig för att undersöka campinglivet. Hon hyr en husbil och sätter igång. Allt går inte som smort, och där kommer Husvagnsambulansen in. Ett flertal gånger. Boken är en kul och intressant beskrivning av ett möte med en helt ny kultur. Sommartips? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar