onsdag 7 maj 2014

Tematrio: Krigets fasor

Dags för en tematrio igen, denna gång om krigets fasor. Eftersom bloggar jag läser redan har tipsat om Jag heter inte Miriam, Molnfri bombnatt, Vi kom över havet, Kertesz och Maus, får jag väl tipsa om något annat:

Christina Wahldén: I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig samt fortsättningen Min systers dotter har många pappor.

Ombeni kommer från krigets Kongo till Sverige. Hennes bror är död och hon vet inte om hennes systrar ännu är vid liv. Långsamt försöker hon bygga upp ett liv bland snön och kylan i norra Sverige. Så får hon ett telefonsamtal som förändrar hennes liv. 
Lättlästa men angelägna böcker om migration och krigets Kongo.

Vill du läsa faktaböcker om Kongo i stället, läs Berthil Åkerlunds bok om Denis Mukwege, läkare i Bukavu i östra Kongo.

Vill du läsa mer om krigets Afrika, prova Henning Mankells trilogi om Mocambique, som börjar med Eldens hemlighet. Eller En halv gul sol av Chimanda Ngozi Adichie, som handlar om Biafrakriget. 




E.M. Remarque: På västfronten intet nytt och Vägen tillbaka.

Lagom till hundraårsjubileet av första världskriget kommer en nyutgåva av klassikern På västfronten intet nytt, som handlar om Paul Bäumer och hans medsoldater vid tyska fronten. Fast mest handlar den om kriget och dess fasor.

Vill du läsa mer om första världskriget rekommenderas Stridens skönhet och sorg av Peter Englund, Den tappre soldaten Svejks äventyr av Jaroslav Hasek eller William Faulkners En legend. 




Janne TellerOm det var krig i Norden

EU har brutit samman. Demokrati är förbjudet. Diktatorns idé om Svenska Samnorden vann inget gehör hos grannländerna och nu är det trevliga medelklasslivet lika försvunnet som bästa kompisens bror, bortförd av Enhetspolisen. I den här boken får du känna på hur det vore att vara flykting, på riktigt, fast här, i Norden.
Om den här boken var en film skulle den ha femtonårsgräns.


Vill du läsa mer om flyktingfrågan kan du till exempel läsa Daniel Pools Som om vi hade glömt, Karen Campbells Här är jag nu eller Fabrizio Gattis Bilal

1 kommentar: