måndag 9 september 2013

Årets bokfestival

Det första inlägget på De Nio efter Bokfestivalen som gick av stapeln nu i helgen! Det förpliktigar, eller? En utförlig och analyserande sammanställning av nästan tre dagar med författarföreläsningar, boktips, litteraturdebatt, skrivtips, mänskliga möten, barnboksförsäljning och annat fint? Nej, jag ger mig inte in i det, utan väljer att dela med mig av mitt viktigaste minne av denna festival, vilket är alla möten och samtal med olika människor som uppstått under dessa dagar. 

Jag har, tillsammans med många andra, fått möta författarna från deras plats på scenen, vilket i sig ger upphov till fortsatta samtal tillsammans med vänner eller kolleger. Men jag har även fått möjlighet att prata fotboll med Gustav Fridolin, att få se Stefan Einhorn lyssna och samtala tålmodigt med en väldigt mångordig läsare med många frågor, att få se en spänd och förväntansfull ung tjej vänta tills alla i signeringskön före henne gått, så att hon är själv med Patrik Lundberg och kan berätta för honom om sin livssituation som påminner om den han skriver om i sin bok (Gul utanpå). Jag har fått se en debutantförfattares familj stolt stå bredvid och vänta medan boksignering pågår, jag har träffat nya och gamla bekantskaper som alla är intresserade av att dela med sig av sina upplevelser dessa dagar, och jag har andats in väldigt mycket grillad korv-os - men det är helt okej!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar