tisdag 28 augusti 2012

Månen tur och retur?

I söndags hörde jag på nyheterna att Neil Armstrong hade avlidit. Jag kommer inte själv ihåg de klassiska rapporterna från månlandningen 1969, men det är något som ändå har etsat sig fast och lite häftigt måste det ju ha varit att kunna säga att man var den första människan på månen. Plötsligt kommer jag att tänka på en fantastisk liten bok som jag har bokpratat om många gånger när jag för flera år sedan jobbade som barnbibliotekarie, Thomas Tidholms Glöm inte jordnötterna. Den handlar om en liten apa som heter Cesar och han håller på att träna för att åka ut i rymden. Han är mycket ivrig inför sitt uppdrag och tänker på hur berömd han kommer att bli. Några dagar före uppskjutningen får han ett mystiskt meddelande som uppmanar honom att ta med sig jordnötter ut i rymden. Han förstår inte vad han ska ha dem till, han ska ju få mat i en slang, men för säkerhets skull tar han med sig en påse och det är verkligen tur för allt där ute i rymden är inte som man sagt till honom och jordnötterna kommer till användning. Undrar om barn läser den fortfarande? Den finns kvar på bibliotekets hylla i alla fall, så kanske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar