onsdag 29 augusti 2012

I den djupa södern


Five car stud är en installation av Edward Kienholz. Visas just nu på danska konstmuseet Louisiana (fram till 21 oktober).


Verket får mig att tänka på romanen Mississippi, Hillary Jordans debutroman som utspelar sig på en lerig bomullsfarm på vischan under andra världskriget. Sex personer, tre färgade och tre vita, delar på berättarperspektivet. Den börjar med en begravning och slutar med något som är ännu värre, och de olika rösterna bidrar till spänningen.
Jag stjäl ett citat från AdLibris:

»Mississippi är en bok som jag verkligen kan rekommendera. Den har en av de starkaste inledningar jag någonsin läst, utmärkt personteckning och ett brutalt slut som var så mycket mer än vad jag förväntat mig.«

Som avslutning ett musiktips som kanske också kan passa ämnet: Over and over - en duett med bluegrassångaren Tim McGraw och rapparen Nelly.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar