tisdag 5 juni 2012

Fotbolls-EM

På fredag drar det alltså igång. Jag pratar så klart om EM i fotboll. Finalen spelas den 1 juli och den stora frågan är natruligtvis vilken nation som då står som segrare. Förra gången det spelades EM i fotboll var 2008 och då var Österrike och Schweiz värdnationer. Då vann Spanien, som besegrade Tyskland i finalen med 1-0. Denna gång spelas turneringen i Polen och mer kontroversiella Ukraina och det är i det sistnämnda landet som Sverige ska spela sina gruppspelsmatcher.
Jag har en kompis som vid varje stort fotbollsmästerskap mycket uppskattat ordnar med ett litet tips för nära och kära. Så de senste dagarna har jag lagt pannan i djupa veck och försökt spå resultatet i alla gruppspelsmatcher, tippa vilka lag som går till semifinal och vem som vinner. Ändå svårare är att gissa vem som gör flest mål för sitt landslag, jag mernar i vissa länder känner man inte igen ett enda namn när man tittar på laguppställningarna! Men det blir ändå roligare att följa turneringen med dessa tips bredvid sig. Sen kommer man till dilemmat hur mycket man ska tippa med hjärtat. Jag vill ju att det ska gå bra för Sverige, men är det realistiskt att tro att de vinner sina matcher? Det är inga lätta lag de ställs mot; Ukraina, England och Frankrike. Samtidigt kan jag ju inte sitta och hoppas att motståndarna ska vinna bara för att mitt tips ska slå in.
Heja Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar