måndag 4 juni 2012

Bilderboksnostalgi

En sommardag då jag varit utflyttad från mitt barndomshem sedan några år tillbaka var jag uppe på vinden i detta hus för att leta efter en grej. Mitt på golvet stod två stora lådor vars innehåll jag anade, och när jag öppnade kunde jag närmast euforiskt konstatera att jag anat rätt: de innehöll alla bilderböckerna som jag och mina syskon haft när vi var små! Så jag blev sittande där på den kvava vinden med sommaren i full grönska utanför, försjunken i böckerna, förlorad i en annan värld och en annan tid… det var ljuvligt.

Så här skriver Lisa Bjärbo och Susanna Hellsing i förordet till deras nyutgivna bok Bilderboksretro : 70-tal:

”Ibland räcker det med att få syn på en enda bild ur en bilderbok man älskade som liten för att dörren till ens barndom ska öppnas på vid gavel. Kanske förflyttas du bakåt i tiden när du får se fyra lejon som sitter vid ett köksbord och äter middag? När du får se skymten av en teckning i orange, svart och vitt som skildrar två kompisar som heter Bella och Gustav? Eller när du återförenas med den lille killen som heter Alfons, som inte kan sova?”

Precis så är det ju. När man möter gamla bilderbokskompisar slås man dels av själva berättelsen och bilderna – hur mycket de betydde för en en gång i tiden, och dels av hur många minnesfragment från en förgången tid som liksom ramar in själva boken. Bjärbos och Hellsings Bilderboksretro finns även med tema 50-tal och 60-tal, men för min del är det innehållet i 70-talsboken som skapar mest igenkänning. Här finns Klarbärskalaset, Hus är gott, sa Oskar, Tandresan, Den underbara pumpan, med flera (böckerna finns på biblioteket).

Flera av böckerna som nämns i Bilderboksretro ägde jag själv, men när jag tänker efter lånade vi faktiskt de flesta på vårt lilla bibliotek hemma i byn.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar