onsdag 7 december 2011

På önskelistan: en god bok

Dagens gästbloggare: Ulrika Cedell. Kulturutvecklare på kultur & fritid i Kristianstads kommun – en tjänst som bland annat handlar om att ha kontakt och samverka med kommunens olika kulturföreningar och andra kulturaktörer och om att planera för konserter i Konserthuset.

Gift med Peter, familjen består också av fyra barn och en hamster vid namn Vims.

En hel del goda kulturupplevelser blir det, men hur är det då med litteraturen?

Just nu läser jag mest recept. Ja, inga nya Leila Lindholm-recept eller så, utan sådana där ”en gång om året-recept” ni vet.Jag har en förkärlek för hemlagat till jul, det känns lätt gammaldags, men så är det. När min äldsta dotter, nu 19, var nio-tio år och svarade på frågan vilken hennes favoritmaträtt var kom svaret tveklöst: ”mammas julbord”. Måste tilläggas att det under resten av året äts mycket spagetti, hamburgare och pizza, men detta till trots stod julbordet i centrum. Så jag håller julångan uppe och börjar läsa om recepten i mitten av november för att lägga upp planen för att hinna igenom dem alla fram till jul…

För övrigt vad gäller mina läsvanor handlar det för närvarande mest om titlar som ”Märta rider vilse”, ”Räven och kråkan” eller ”Tand-ligan”. Jag lyssnar på högläsning varje kväll när yngsta dottern, sju och ett halvt, med stor koncentration tämjer ord efter ord och bygger meningar för glatta livet. Hon har en bit kvar innan flytet finns där som en självklarhet - och innan den där härliga slukaråldern plötsligt bara är där. Det är en god tid! Och lyxigt och viktigt att bara få hänge sig åt böckernas värld. Jag har haft förmånen att dela böcker med mina barn och tonåringar under ganska många år nu, jag har läst Harry Potter och ungdomsböcker på engelska, fantasy och Astrid Lindgren i en härlig röra. Tidsbrist gör att mina egna bokprioriteringar hamnar långt ner, när jag väl läser efter mina egna val blir läsningen fragmentarisk och en bok räcker länge!

Jag ser fram emot julledigheten med mellandagarnas sköna sysslolöshet. Jag har maten klar i frysen, redo att värmas, och jag har tid för soffan och en god bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar