tisdag 13 december 2011

Lev aktivt

Dagens gästbloggare: Malin Kromnow, badmästare på TivoliBadet.

Har du någon gång funderat på din roll i livet? Vad är egentligen syftet? Lever du i din dröm eller du går på autopilot för det mesta? Gör du aktiva val eller rullar dagarna på som vanligt?

Har du upplevt känslan när det händer något positivt, något som livar upp, att du upplever en varm känsla av tacksamhet och glädje och tänker: varför gör jag inte detta oftare? Sen lovar man sig själv att bli bättre på att ta hand om sig själv och unna sig mera. För det mesta så återgår man till den vardagliga lunken och glömmer det där man lovade sig själv.

Gör detta test:
Slut dina ögon någon minut och tänk på de 3 viktigaste personerna i ditt liv….

Fanns du med bland de där 3 viktigaste??
När jag gjorde testet fanns inte jag med bland de viktigaste i mitt liv.

Om inte jag prioriterar mig själv, mår bra och tar hand om mig själv, hur kan jag då ta hand om och ha en bra relation till min familj, mina arbetskamrater, mina vänner och kunna njuta av livet??

Jag försöker göra aktiva val varje dag genom att välja att vara positiv. Jag väljer aktivt och kopplar inte på den där autopiloten som gör allt på ett bra sätt, men utan känsla.

Under ett utvecklingssamtal med min chef så öppnades mina ögon för mitt liv ytterligare. Jag påstod att jag inte hann med någonting annat än vardagssysslorna och jobbet. Fast då hade jag minuterna tidigare berättat att jag fick min motion till och från jobbet, antingen sprang jag eller cyklade jag, jag läste böcker med jämna mellanrum och arbetade med mina tavlor. Allt detta gjordes utan glädje. Jag gjorde detta för att vara duktig och oftast under stress. Jag glömde bort varför jag satt där på bussen med boken i knäet. Jag sprang ner i min ateljé och slängde på färg för att jag kände att jag borde… Helt utan känsla. Allt snurrade på i det där vardagshjulet och det snurrade på fortare och fortare….. Helt utan känsla.

En av mina närmaste vänner prioriterar sig själv. Hon tar in på hotell med sin blivande man med jämna mellanrum för de vill ta hand om varandra och sin relation. Hon fixar barnvakt och unnar sig lyxen att shoppa en hel eftermiddag, bara för att hon vill och kan. Hon tar sig ett glas vin även om det är en tisdag. Hon njuter. Hon är min idol för hon har valt sig själv och hur hon vill leva.

Som du kanske förstår så funderar jag mycket. Jag älskar den där känslan när hjärnan arbetar och går på helvarv. Tankarna formas som ordslingor och därför är det ibland skönt att uppleva den där känslan när man helt plötsligt ”försvunnit” från sin kropp. Man har fastnat med blicken någonstans och märker plötsligt att det sitter någon bredvid sig i soffan, när du sitter och läser en bra bok men du inser att trots att ögon förflyttat sig några sidor fram så har du inte tagit in vad du läst. Har du kanske varit med om att du sätter dig i bilen efter en intensiv dag på jobbet och sen plötsligt står man hemma på uppfarten. Det är en märklig känsla det där (och upplevs den i bilen, säkerligen ganska farlig).

Julen närmar sig och det sägs att det är glädjens högtid.

Glädje upplever jag och mina arbetskamrater varje dag på TivoliBadet. Jag har arbetat med simskolor sen 1995 och än idag så får jag gåshud när ett barn plötsligt knäcker koden och tar sig fram på egen hand i vattnet. Glädjen, friheten och stoltheten som lyser i deras ögon är obeskrivbar. Det är den belöningen som vi lever på, ni vet den där lyckan man kan ta på.
Vi pratar ofta om "Badmästarens stolthet”. Stoltheten för vårt yrke och det arbete vi gör varje dag.
Vårt mål är att alla ska tycka om att bada och att kunna simma. Uppleva trygghet och säkerhet i vattnet. Det är något vi jobbar med dagligen.

Glädje kan vi alla hjälpas åt att sprida. Det räcker med ett glatt ”go´morron” till den du möter varje morgon, när du cyklar till jobbet. Eller ett ”tack” levererat med ett leende till busschauffören när du hoppar av bussen! Jag vet att med ett leende kommer man längre och kan du göra någon annans dag bättre med en enkelt leende så gör det. Inte för att du måste utan för att du kan och vill.

Julafton 2010 satt jag och min son, som blev sjuk i maginfluensa, ensamma hemma. Min sambo och dotter begav sig kvickt iväg för att fira jul med resten av familjen. Den där kvällen fällde jag några tårar av tacksamhet (såväl som ensamhet, just då) för mitt liv. Jag är glad och nöjd med mitt liv, precis som det är. Jag kommer fortsätta göra aktiva val varje dag. Jag kommer aktivt välja att ha en bra dag framför mig….

Jag önskar er alla en lugn och stressfri jul!
Ta hand om dig… /Malin


Självklart har jag ett boktips: Hypnotisören och Paganinikontraktet, Lars Kepler
På min önskelista: Eldvittnet, Lars Kepler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar