söndag 8 december 2013

R.I.P Nelson Mandela

Jag hade svårt att sova i torsdagskväll när stormen Sven svepte förbi mitt fönster så att de skakade och ventilerna pep. Jag låg istället och kollade alla flöden på min telefon fast jag vet att det inte är det bästa sättet att somna på... Strax innan midnatt svensk tid kom nyheten, med några enkla snabba enkla inlägg på Twitter: "R.I.P Nelson Mandela". Det kom fler och fler tweets. Ja, det stämmer Nelson Mandela är död. En kort stund senare håller den amerikanska presidenten Obama ett tal.

Det är sorgligt. Inte chockerande, för visst var det nära redan i somras. Men nu har något storslaget tagit slut. Någon som påverkade hela världen, men framförallt förändrade Sydafrika i grunden. Nelson Mandela valdes 1994 till Sydafrikas första svarta president. Valet var det första demokratiska valet i landet där alla fick rösta. Men Nelson Mandela kämpade mot apartheid långt innan detta. Han satt 27 år i fängelse på Robben Island. Frisläpptes 1990 och fick Nobels fredspris 1993. 2013 somnade han in i sista vilan.


På biblioteket finns mycket skrivet om Nelson Mandela eller av honom själv. Till exempel:

-  Nelson Mandela, Den långa vägen till frihet 1994 (biografi)
-  Nelson Mandela, Samtal med mig själv 2011 (biografi)
-  Sten Rylander, Nelson Mandela 2012 (biografi
-  Richard Stengel,  Mandelas arv 2010 (biografi)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar