fredag 12 juli 2013

Familjekrönikor

Jag loggar ut och går på semester med några tunga böcker i min tygkasse. Fick nyligen tips från en kollega om att läsa Ken Folletts familjekrönika som påminner om Downton Abbey (tv-serie som jag älskar) så just nu är jag fast i den. Jag läser inte så mycket historiska romaner så det här är nytt för mig. Första delen i serien heter Giganternas fall (på svenska finns även andra delen Världens vinter) och utspelar sig innan och under första världskriget 1914. Vi lär känna familjer och personer från olika stater (England, Tyskland, Ryssland och Amerika) och från olika klasser och bakgrunder vars liv och öden på besynnerliga sätt flätas samman. Hur ska det gå för hushållerskan som har gått och kärat ner sig i sin husbonde och på kuppen blivit på smällen? Och hur ska det gå för de förälskade tu vars länder snart ligger i krig med varann? Kan en tysk vara gift med en brittiska?

Jag tycker att sommarläsning ska vara tiden då man läser de där tunga böckerna som man annars inte har tid att ta sig igenom. För i mitt tycke finns det mååånga bra tjocka böcker. På tema familjekrönikor finns det gott om tegelstenar att gotta ner sig i. En mer modern sådan är den svenska författaren Louise Boije af Gennäs
tänkta triologi där första boken Högre än alla himlar och andra boken Blå koral har kommit ut. Högre än alla himlar startar i millennieskiftets nyårsraketer och vi får sen följa en liten tätt sammansvetsad krets av vänner och släktingar i Stockholm.

Om vi ska ta upp några historiska klassiska familjekrönikor så finns det två tunga klassiker Krig och fred och Buddenbrooks. Böcker som fått nobelpris och filmatiserats om och om igen.

En något annorlunda familjekrönika som också belönats med nobelpriset i litteratur är Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Márquez. Boken handlar om den lilla isolerade colombianska byn Macondo och utspelar sig främst i familjen Buendias hus. Läsaren får följa byn och människornas öden under hundra år. Det som dock skiljer sig från de andra titlarna jag nämnt är att denna kan inte kopplas till en särskild epok eller tid. Stilen kallas för magisk realism. En del menar att boken kan ses som en metafor för Latinamerikas historia och i synnerhet Colombias.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar