tisdag 16 juli 2013

Erin Kelly

Jag har precis läst en bok av en för mig ny författare, Grenar av gift av Erin Kelly. Det är författarens debutroman och är en spännade berättelse med thrillerinslag. Den är lättläst och har ett bra flyt i händelser och språk, perfekt för stranden, hängmattan eller var man än råkar befinna sig.
Bokens huvudperson, Karen är 21 år den sommaren i mitten av 1990-talet som för alltid kommer att förändra hennes liv. Hon har precis tagit sin examen på Queen Charlotte´s College i London med absoluta toppbetyg och möjligheterna att studera vidare vid flera utländska universitet är stora. Hon funderar som bäst på vilket hon ska välja när hon stöter på den karismatiska teaterstudenten Biba. Biba är den tvillingsjäl som Karen alltid saknat och för första gången i sitt liv släpper hon sin självkontroll och kastar sig in i ett liv med fester, vin och brutna tabun. Efter bara några veckor har hon flyttat in hos Biba och hennes bror Rex i deras stora hus mitt i London. Där lever de och många andra tillfälliga hyresgäster ett bohemiskt liv och Karen njuter av sitt nya lössläppta jag. Tillsammans med Biba och Rex bildar hon en treenighet som så småningom får förödande konsekvenser. För den varma sommarens glädje byts hastigt ut i total katastrof och slutar med att två personer dör.
Nu tio år senare har den sommarens händelser hunnit i fatt Karen. Hon känner sig bevakad och får telefonsamtal där hon bara hör någon andas i luren. Vem kan veta vad som egentligen hände och varför tar denna någon kontakt just nu? Men Karen tänker inte låta denna någon förstöra hennes liv en gång till. Hon tänker "Jag har styrkan hos en kvinna som har allt att förlora."
Erin Kelly är journalist och bor själv i London. Hon har i år kommit med ytterligare en bok som heter Lågor av hat. Jag ska definitivt läsa den också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar