fredag 7 juni 2013

Upptäckten!

Det var en lördag i december för några år sedan och det var min tur att arbeta helgen på stadsbiblioteket. Julafton var inte långt borta och biblioteket var tämligen tomt på besökare. Jag gick och satte upp böcker på barnavdelningen när jag blev stående med en bok i min hand. Det var en stor bok med ett vackert sepiabrunt omslag, med en tecknad bild av en man med en resväska i handen och titeln "Ankomsten". Jag bläddrade lite i den och blev helt fångad av de vackra teckningarna. Efter halva boken började jag om från början och tittade mer noggrant på sidorna. Efter att noga ha gått genom hela boken var jag helt säker. Den saknade text! Jag tog med mig den för att visa min kollega den vackra boken utan text, till min besvikelse blev hon inte alls lika betagen som jag. Nåja. Jag lånade med boken hem och under mellandagarna satte jag mig ner och bläddrade genom den, en gång, två gånger, tre gånger. Började om igen i lite lugnare tempo och insåg att det faktiskt går utmärkt att läsa en bok utan text, men med fantastiskt vackra och talande bilder. Låna "Ankomsten" av Shaun Tan och läs! Några månader efter min upptäckt av Tans bok fick han ALMA-priset och tack vare den uppmärksamheten så har flera av hans andra böcker publicerats i Sverige, de här finns i Kristianstad. Jag rekommenderar förutom ovan nämnda titel; alla hans böcker! Kanske är samarbetet med John Marsden en liten favorit, "The Rabbits", en sorglig bok som handlar om wombatar och kaniner, egentligen en allegori om Australiens historia. Eller kanske "Berättelser från förorten", en samling korta historier som alla har en intressant knorr, eller "Lost thing", eller ... Ja, så kan man fortsätta. Shaun Tan har ett alldeles eget sätt att beskriva sin värld och alla är vi välkomna dit!

2 kommentarer:

  1. Instämmer! Shaun Tan är skicklig, både som konstnär och författare. Ankomsten har djup och innehåller så mycket, fastän där inte finns några ord. Det är böcker med många bilder, men det är det är därmed inte böcker enbart för barn utan absolut även för vuxna!

    SvaraRadera
  2. Kul att få medhåll, jag hoppas du har läst hans andra böcker också och att fler därute upptäcker att bilder i böcker inte enbart är för barn, utan även vuxna.

    SvaraRadera