torsdag 27 juni 2013

Olika och läsvärda

Jag har läst två väldigt olika böcker som jag gillade och när det var dags att skriva en recension om en bok kunde jag inte välja mellan dem. Så istället för en, blev det två korta recensioner.

"Saker som min sambo och jag tyckte olika om" av Sabina Strand var en annorlunda, rolig och ändå gripande historia. Sabinas sambo gjorde slut genom ett telefonsamtal två månader efter att de flyttat samman och han kunde inte förstå vad de hade att prata om (förutom det rent praktiska), eftersom det nu var slut. Hon däremot hade ett behov av att försöka förstå vad som hade hänt och hur det kunde bli som det blev. Det gjorde hon inte bara genom att prata med släkt och vänner, utan också genom en blogg som sedan blev denna bok. Den är förutom att vara underhållande, en hjälp för alla som någonsin träffat en manipulativ och självisk man eller som har haft en närstående som gjort det.

"Den besynnerliga händelsen med hunden om natten" av Mark Haddon är helt annorlunda. Det är en skönlitterär bok som är skriven ur 15-åriga Christophers perspektiv. Han har en lindrig form av autism och boken handlar om hans liv och hur han försöker skapa förståelse av en värld som är både främmande och stundtals skrämmande. Boken börjar med att en grannes hund dödas och Christopher som gillar Sherlock Holmes bestämmer sig för att lösa mysteriet. Trots det handlar boken mindre om det mysteriet och mer om hur han försöker hantera och bringa klarhet i andra människor och deras handlingar, något som för honom är ett stort mysterium.

Helena Bengtsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar