tisdag 4 juni 2013

Nya biografier

Det kommer ut väldigt många biografier och de som gillar att läsa om saker som hänt i verkligheten är också många. Jag tycker att många människoöden är intressanta att ta del av, sen kan man väl ibland tycka att en del är väl snabba med att skriva sina memoarer. 
Här kommer i alla fall några av vårens/sommarens nya biografier som jag tycker är intressanta. I de flesta fall finns de på hyllan Lz på biblioteket:

Better, Julian: Jag var barn i Gulag
Författaren berättar om sin barndom och hur han tillbringade de sju första åren av sitt liv i Gulag. Hans far avrättades och hans mor dömdes för spioneri. Han kom så småningom till Sverige och lever fortfarande här.

Echols, Damien: Dödsdömd
Många såg nog intervjun med författaren i Skavlan tidigare i vår. I boken berättar författaren om hur han som nittonåring dömdes till döden för mord på tre åttaåriga pojkar. 2011 blev han frikänd och nu kämpar han och hans fru för att hitta den verkliga gärningsmannen.

Gidlund, Kristian: I kroppen min
Journalisten Kristian Gidlund började blogga om sin magcancer och dessa inlägg har nu blivit bok. Starkt och berörande om hur det är att leva med en obotlig sjukdom och veta att man snart ska dö.

Kahle, Sigrid: Att vilja sitt öde- trots allt
Andra delen i berättelsen om författarens intressanta liv. Hon föddes i Paris 1928 och levde ett självständigt liv i många olika länder i världen. Första delen heter jag valde mitt liv.

Persson, Annika: Jag vill ju vara fri: en bok om Lena Nyman
Biografi över Lena Nymans liv som bygger på brev, dagböcker och intervjuer med skådespelerskan själv och med andra personer i hennes närhet.

Persson, Johan: 438 dagar
I augusti kommer boken där journalisterna Johan Persson och Martin Schibbye berättar om de 438 dagar de satt fängslade i etiopiskt fängelse. Boken har undertiteln "en berättelse om storpolitik, vänskap och fångar hos diktaturen".
De båda är sommarpratare i radins P1 den 10 augusti.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar