tisdag 3 juli 2012

Peter Robinson

En av mina absoluta favoriter när det gäller deckarförfattare är engelsmannen Peter Robinson. Jag har läst alla hans böcker om kriminalkommisarie Alan Banks, allt sedan den första boken En ovanligt torr sommar kom ut 2001. Det har hunnit bli 11 stycken nu, ungefär en om året och jag tycker vid det här laget att jag känner personerna och landskapet i Yorkshire ganska bra. I höstas kom den elfte boken Roten till det onda. Den är egentligen den första, men har inte översatts till svenska förrän nu. Det var med viss bävan jag tog mig an den, men det vara bara trevligt att träffa en yngre Alan Banks och få veta hur hans liv var innan sklismässan från Sandra osv. Många av de välbekanta karaktärerna från senare böcker fanns med redan då, dock inte Annie Cabbot.
I maj kom Robinson med ytterligare en bok En förgiftad man. Det är också en deckare, men med ett helt nytt persongalleri. En engelsman som tillbringat många år i Hollywood som filmmusiker köper ett gods i Yorkshire och blir besatt av ett mord som ägde rum där för sextio år sedan. Den dåvarande ägaren, en landsortsläkare, giftmördades under en snöstorm och hans fru dömdes och hängdes för mordet. Men var det verkligen så det gick till. Var den gåtfulla Grace Fox verkligen skyldig till mord på sin man?
Vill man läsa ytterligare av Peter Robinson finns även en novellsamling, Skuggor på vattnet och elva andra berättelser att ta till, sen får vi vackert vänta och hoppas att det inte dröjer allt för länge innan han kommer med ytterligare en bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar