tisdag 15 maj 2012

Boy & Bear

Det lufsar omkring många björnar i indieskogen: The Bear Quartet, Panda Bear, Bear in Heaven, Grizzly Bear, Teddybears Sthlm, Minus the Bear, Bears, Den svenska björnstammen, Iwrestledabearonce, Peter, Björn och John (nåja, alla spelar ju inte indie, men ändå). Nyligen dök det upp ett nytt gäng musikaliska björnar, denna gång de eukalyptustuggande koalorna (de är från Australien…) i Boy & Bear. Gruppen har funnits sen 2009, men debutskivan ”Moonfire” släpptes förra året och letade sig till Sverige i vintras. Jag upptäckte den först för några veckor sedan i en fysisk skivaffär i Göteborg (läs: ”Bengans”) och undrade hur jag hade klarat mig utan den hittills.

Egentligen är det kanske inte så nyskapande musik, det går att höra sig till inspiration från framför andra Fleet Foxes, Local Natives och Simon & Garfunkel. De bjuder på glad folkpop med fin stämsång, inslag av gitarrer och stråk av melankoli. Ofta när det är musik jag fastnar för så är sången underbar (eller speciell) och det är den verkligen här. Dave Hosking fyller ut hela ljudbilden samtidigt som rösten är så spröd och skör, ibland finns det något som påminner om Coldplaysångaren Chris Martin.

Skivan börjar med ”Lordy May” som mest är ett intro som skulle kunna få en kokainist att somna, men låt nummer två ”Feeding Line” är såååå ljuvlig! Den följs upp av ”Milk & Sticks” (som du kan lyssna på nedan), med en lovande rockig inledning på ungefär 30 sekunder som sedan övergår i det där folkpopstrallandet (t.o.m. med orgel!) och först ett par minuter senare får man belöningen när den blir mer dov, mörk och rockig igen.


”Golden Jubilee” är ärligt talat för klämkäck för min smak, tankarna går till The Hooters och James (för den som minns skämsmusiken från sitt 90-tal). Mot slutet av skivan kan man njuta av ”Beach” en kritikerfavorit som jag fick höra några gånger för att fastna för, men som nu gör att jag tror och hoppas att Boy & Bear ska kunna trivas och vandra länge i våra svenska granskogar.

P.S. ”Moonfire” anländer snart till biblioteket, till dess låna gärna Local Natives ”Gorilla manor”. D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar