tisdag 21 februari 2012

Semlor eller temlor

Idag är det Fettisdagen och verkligen i sin ordning att äta semlor (även om man numera kan få tag i dem t.o.m. innan jul)! Det är ett av de få bakverk som jag tycker är nästan godare köpta än hembakade (särskilt om jag själv varit inblandad). Vill du veta mer om traditioner och historia kring fastlagsbullen så kolla Nordiska museets länk här där de även har semlerecept av Cajsa Warg och Tore Wretman. För sista minuten-bakning kan jag även tipsa om att några av kommunens bibliotek har semleböcker inne (ett annat tips är att titta i någon av våra mattidningar).

Semlor, eller förlåt, temlor är annars intimt förknippade med Ture Sventon (läs gärna texten högt inför semleätandet idag!):

”Alla har sina särskilda besynnerligheter. Det besynnerliga med T. Sventon var inte att han hade så mycket att göra. Det var bara naturligt, att den skickligaste privatdetektiven i landet skulle ha mycket att göra. Nej, det besynnerliga med Sventon var, att han sade temla i stället för semla. Och när han skulle säga konditori Rosa, sade han konditori Rota.
”Jag var inne på Rota i förbifarten och köpte ett par fyllda temlor”, sa han och öppnade kartongen. ”Vill fröken Janton sätta på lite kaffe, så äter vi var sin temla.”
Det bästa Ture Sventon visste var (fyllda) semlor, och det enda konditori i hela Stockholm, där man året om kunde köpa semlor, var konditori Rosa. Därför brukade Sventon, när han hade sina vägar förbi Rosa, kila in och köpa med sig några semlor. Ingenting är så uppfriskande, när man har mycket att göra, som en god, välgräddad, fylld semla.” (ur Åke Holmbergs ”Ture Sventon i öknen”, 1978, s.12)

För er som tycker att kombinationen bröd, grädde, mandelmassa och florsocker låter oätligt så har jag ett alternativsemletips som jag minns att min pappa gjorde nån gång på 70- eller 80-talet: apelsinglassemla med marängsmet. Det liknar en semla till utseendet, för man börjar med att skära av en hatt på apelsinen, sen gröper man ur innehållet, gör en glassmet och fryser den i apelsinskalet. När glassmeten har blivit glass lägger man på marängsmet och grillar apelsinerna en kort stund i ugnen (eller så kan man bränna av marängen med en brännare om man nu har en sådan). Barnsligt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar