tisdag 28 februari 2012

Fenomenet Björn Ranelid

Få människor i Sverige väcker sådana känslor hos folk som Björn Ranelid. Han lämnar ingen oberörd och det verkar som att antigen gillar man honom eller så avskyr man honom. Få förhåller sig neutrala och opåverkade. Vad är det då med denne man som väcker sådana känslor? Han är vad man väl kan kalla väldigt osvensk. Han sticker helt enkelt ut, säger vad han tycker, kritiserar andra, framhäver sig själv och vågar tycka att han är ”någon”. Förutom att skriva böcker framträder han i otroligt många sammanhang och på senare år har han synts och hörts överallt. Nu senast är det hans medverkan i den svenska melodifestivalen som diskuteras. Jag har själv vare sig sett framträdandet eller hört låten, så jag har ingen aning om det är bra eller inte. Jag vet inte om han kan sjunga (har hört att han inte sjöng utan bara pratade?), men dansandet i förra omgången av ”Let´s dance” var väl inte mycket att skryta med. En sak som han i alla fall kan är att skriva. Jag har långt ifrån läst alla böcker av honom, men de jag har läst har varit väldigt bra. Det tar ett tag att komma in i hans sätt att berätta, det är nästan som att läsa på ett annat språk. Man får läsa de första sidorna högt för sig själv för att komma in i rytmen, men sen flyter det på och man blir helt uppslukad. Jag kan särskilt rekommendera Synden och Kniven i hjärtat. Vill man läsa om Björn Ranelid finns en bok av Anders Ohlsson och Torbjörn Forslid som heter Fenomenet Björn Ranelid. De försöker ta ett helhetsgrepp på och belysa allt om och kring Ranelid och jag vet mer än en som har ändrat uppfattning om honom, åtminstone lite, efter att ha läst den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar