fredag 30 december 2011

Läs-året 2011



Så här på årets näst sista dag känns det bra att fundera lite över vilka böcker vi läst under 2011. Om man ska titta på vad som har varit mycket efterfrågat och reserverat på biblioteket så är det några välkända namn som dyker upp eller vad sägs om Camilla Läckberg, som med Änglamakerskan kom med sin åttonde bok om mord och intriger i Fjällbacka och Karin Brunk-Holmqvist, som kankse framförallt är populär i Skåne. Årets bok heter Kaffe med musik och även den är det många som har läst och fortfarande vill läsa. Andra populära titlar är Gustavs grabb av Leif GW Persson, Outsider av Torbjörn Flygt, Siri av Lena Einhorn och så förstås Jag är Zlatan, som trots att det säkert var många som fick den av tomten ligger högt på vår reservationslista. Mina personliga favoriter av årets utgivning är "I det förflutna" av Kate Morton, "Grand final i skojarbranschen" av Kerstin Ekman och "Pojkarna" av Jessica Schiefauer och jag tror att jag har skrivit om dem tidigare här på bloggen.


Men min starkaste läsupplevelse under året var ingen ny bok för det var Sofi Oksanens Utrensning, en bok som jag velat läsa sedan den kom ut, men inte blev läst förrän i år. Och så är det ju, det kommer så otorligt många böcker och tiden räcker inte till för allt man vill läsa, men på biblioteket finns böckerna kvar och en icke läst bok är ju som en ny bok när man väl läser den.

Nu ser vi fram emot 2012 med många nya läsupplevelser och möten kring litteratur!


Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar