fredag 16 september 2011

Utanför ramen

Det händer att låntagare kommer till oss med lite av desperation i blicken och säger något i stil med: "Ge mig något bra att läsa, men inte deckare! Jag har läst allt i genren och nu orkar jag inte mer!" (Jag har inget emot deckare, ta det mer som ett exempel). Och då blir man ju glad som bibliotekarie eftersom man vet hur mycket läsvärt som finns på biblioteket; inte bara romanerna utan allt som finns i kategorierna barn och unga, historia, naturvetenskap, biografier m.fl.


Som vuxen är det kanske inte så ofta man styr stegen mot avdelningen för barn & unga, men där finns många bokupplevelser även för sådana. Är man t.ex. bildintresserad finns det många fina bilder att finna i sagosamlingarna och bilderböckerna. Somliga sagor och bilderböcker kan dessutom läsas på flera plan och som en vuxen läsare får ut mycket av. En sådan bilderbok tycker jag Kitty Crowthers Rotbarnet är. Hon är en stor diktare och har med Rotbarnet skrivit en fascinerande och poetisk berättelse illustrerad av fantasieggande och vackra bilder. Jag vill också ta tillfället i akt att tipsa om barn & ungas hylla Allåldershyllan. Här ryms böcker som till utseendet kan tas för vanliga bilderböcker men vars innehåll gör att de passar väldigt väl för läsare i alla åldrar. Med barn kan man efter läsning behöva resonera kring dessa böcker då de ofta har existentialistiska drag. Den läsning alla kategorier som har drabbat mig mest hittills i år är boken idiot! av Oscar K. och Dorte Karrebaek. Du hittar den på Allåldershyllan.


Det är kul och berikande att gå utanför sina vanliga läsramar, även om det emellanåt också är härligt att grotta ner sig i en speciell genre eller ett särskilt tema. Själv är jag precis som alla andra; jag dras till en viss sorts böcker medan det nog skulle vara bra om jag ibland försökte läsa något som jag vanligtvis inte skulle välja. Känner du också så? Eller har du kanske bara svårt att bestämma dig för vad du ska läsa? Då kan jag tipsa om bibliotekets "Överraskningsreservation", en tjänst till låntagarna som snart kommer att dra igång och som du inom kort kan läsa mer om på bibliotekets hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar