fredag 23 september 2011

Tyskt, tyskt, tyskt

Årets Bok- och biblioteksmässa har temat ”Tre länder – ett språk – Tyskland, Österrike, Schweiz”. För oss som inte är i Göteborg just nu, så kanske det kan passa bra att låna något av en tyskspråkig författare istället? Bernhard Schlink är en av mina favoriter. Han tillhör generationen som skriver en form av skuldlitteratur där andra världskriget kastar skuggor in i vår tid. Den filmatiserade ”Högläsaren” känner nog många till, men novellerna i ”Kärleksflykter : berättelser” och romanen ”Hemkomsten” gjorde ett ännu starkare intryck på mig. Utav de nyare författarna har jag i år bekantat mig med Juli Zeh genom dystopin ”Corpus delicti” som utspelar sig i en framtid där hälsoidealet har fått förtryckande dimensioner. Många av er känner säkert till årets tegelsten ”Tornet” av Uwe Tellkamp, en bok som visar DDR de sista åren innan muren föll. Boken är på ca 1000 sidor, men min pappa har nyligen tagit sig igenom dem och säger att det var värt det. Kanske kan den passa som årets julläsning?

Vill du få fler tyska tips? Klicka på länken som visar alla översatta romaner eller på den som visar böcker på originalspråk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar