torsdag 22 september 2011

Liten frestelse

Macarons eller makroner är ett litet biskviformat bakverk med fyllning som har blivit väldigt populärt på sistone. När jag var i Köpenhamn i våras besökte jag ett konditori som hade en hel disk med makroner i blandade kulörer och smaker.
Kakans popularitet har naturligtvis resulterat i att det har kommit böcker om makronbakande – Anne Riggs, vars bok kort och gott heter ”Macarons”, och Mia Öhrn som har valt det mer frestande ”Macarons, cupcakes, cakepops och andra söta bakverk”. Båda böckerna frossar i färgglada små läckerbitar med den ena fyllningen
godare än den andra.

Anne Riggs beskrivning av bakandet verkar inte särskilt svår medan Mia Öhrn samtidigt påpekar att det är ganska lätt att misslyckas. Men om man följer hennes tips och är noggrann kan vem som helst få till den perfekta makronen. Själv blir jag riktigt sugen på att sätta igång. Men efter att ha bläddrat genom båda böckerna inser jag att den verkliga utmaningen inte ligger i själva bakandet utan i att välja vilken sort jag ska baka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar