måndag 15 augusti 2011

En läsupplevelse jag minns

När jag för många år sedan gick på gymnasiet och läste Älskade du av Barbara Voors var det en omvälvande upplevelse på många sätt. För det första tyckte jag rent språkligt att Voors prosalyrik var fascinerande, orden kröp liksom väldigt tätt inpå. Och handlingen varför mig på blodigaste allvar - en stormande kärleksupplevelse mellan en man och en kvinna. På baksidan av romanen går att läsa ett utdrag ur boken som ger en bra uppfattning av själva tonen i boken: ” Jag hade väntat så länge att alla platser, alla tider, alla tänkbara tillvägagångssätt redan var använda. Sålunda kom kärleken bakifrån och slog sina knän under mina så att jag föll under smärtan, genom smärtan. Du”. Det handlar givetvis om olycklig kärlek, och Voors skildrar det på ett sätt som gör att det är svårt att veta gränsen mellan de två personerna, nästan som att de växer ihop. Deras kärlek är ett beroende men också en total frihet. Det är en historia om vad kärleken kan göra med en människa och jag blev berörd av romanens ”jag” som slutligen hamnar på sinnessjuk, när det visar sig att mannen hon älskar har en annan. Galen av kärlek. Sinnesrubbad. När jag många år senare gör en omläsning av boken kan jag tycka att den på sina ställen är lite väl dramatisk, men jag kan förstå varför den betydde så mycket då, på gymnasiet. Jag tror faktiskt det var en av de böckerna som öppnade upp mina ögon för en viss annan litteratur och lyrik. Så vill man läsa en riktigt intensiv, poetisk och sorglig kärlekshistoria är detta ett bra tips. Älskade du gavs ut 1990 är Barbara Voors debutbok, sedan dess har hon gett ut flera andra romaner som är mycket läsvärda, du hittar dem på biblioteken i Kristianstad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar