tisdag 16 augusti 2011

Augustivemod

Sommaren börjar närma sig sitt slut. De flestas semester är över och i veckan börjar skolorna igen. Det är alltid med ett visst vemod som jag går in i denna tid. Visst är det skönt med rutiner igen, men sommaren och med den ledigheten går alltid alldeles för fort. Hösten närmar sig med stormsteg och med den många spännande boksläpp och möjlighet att på Kristianstads Bokfestival möta några av alla författare som kommer med nya böcker i höst. Men för att hålla kvar lite av sommaren minns jag två riktigt bra läsupplevelser:
Elizabeth George är tillbaka med en ny Thomas Lynely-deckare, den 18:e i ordningen sen debuten 1989 om jag har räknat rätt och jag har läst dem alla. Glädjande nog kan jag säga att årets bok Denna dödens kropp hör till de bästa med spännande intrig, intressanta personer och fantastiska miljöbeskrivningar och så förstås, Thomas Lynley tillbaka på Scotland Yard.

2010 fick Sofi Oksanen Nordiska rådets litteraturpris för boken Utrensning och det är verkligen en bok att sträckläsa. 1940-tal och 1990-tal varvas, platsen är Estland och i centrum står två kvinnor vars öde är sammanflätat utan att de från början vet om det. En berättelse om svek, ondska, förräderi och om hur människor trots fruktansvärda omständigheter ändå lyckas behålla viljan att överleva
.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar