tisdag 12 juli 2011

Höstläsning

Dags att tänka på hösten redan?! Jag har inte ens haft semester, så jag kommer definitivt inte att tänka på den än, men kanske lite på höstens läsning. Många av de härliga boksläppen som kommer denna årstid har vi nyligen lagt in beställningar på. Några av mina favoritförfattare är representerade, bland andra Marie Hermanson, Maj-Gull Axelsson, Siri Hustvedt och Bengt Ohlsson.

Lite spänd på Jonathan Franzens ”Frihet” är jag ju. Dels för att jag läste den intressanta tegelstenen ”Tillrättalägganden” för några år sedan och dels för att den nya romanen fick en kometstart när Barack Obama på sin semester förra året fick/köpte ett exemplar innan boken hade releasedag. Återigen skildrar Franzen den amerikanska medelklassfamiljens våndor. Det kan bli höstens bok, tror jag.

Nyfiken blir jag också på Kerstin Ekmans ”Grand final i skojarbranschen”. En roman i tiden verkar det som när man läser från förlagsinformationen: ”När den välkända författaren Lillemor Troj en dag finner sig läsa manuset till en roman om sitt eget liv börjar marken gunga under henne. Den är skriven av en kvinna hon känner väl och som vill bli erkänd som författare. De har aldrig blivit vänner men i årtionden varit djupt beroende av varandra.”

Torbjörn Flygt (som kommer till Åhus bibliotek den 11 oktober, förresten!) följer upp succén ”Underdog” med ”Outsider”. Johan Kraft är placerad i 80-talets Sverige, närmare bestämt på korridor på Malmö Nation, med framtidsplaner inom juridik. En mer mogen Johan och en roman med mörkare klangbotten utlovas.

”Sarahs nyckel”-författaren Tatiana de Rosnay kommer med en ny roman kallad ”Huset du älskade”. Vi får väl se om den också blir en bestseller.

Nya romaner att botanisera bland och reservera hittar du här. Föredrar du deckare och thrillers så klicka här istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar