torsdag 3 mars 2011

Avlyssnat

En av de saker jag kan sakna med en storstad är att kunna lyssna på vad folk pratar om på tunnelbanor och bussar. Det bjuds på fler sådana tillfällen i en stor än en mindre stad. Trodde aldrig att jag skulle sakna det. När jag bodde i Stockholm irriterade det mig, att folk satt och snackade högt i mobilen och liksom självklart inkluderade hela vagnen i det mest privata.
En gång var det en ung nybliven pappa som steg på vid Södersjukhuset och som genast in i minsta intima detalj började berättade om sin frus förlossning. Sånt vill man helst inte höra.
En annan gång satt jag precis framför två äldre damer på en buss. Den ena sa:

-Jag undrar hur det är med Hjördis nuförtiden?
-Nämen Elsa! Vi kommer ju just från hennes begravning.

Glimtar av liv, nyckelhål att kika in. En liten aning om alla de liv och öden som omger en. Här finns fler exempel på autentiska tjuvlyssningar. Och här.
I Kristianstad hör man annars mest kajorna. Undrar vad de tjattrar om varje morgon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar