tisdag 14 december 2010

Julkalendrar

Det har inte blivit av ännu att jag har tittat på årets julkalender på SVT, men tycker det verkar som om den får rätt bra kritik av både stora och små. Den är ett trevligt inslag under december i väntan på den STORA dagen, sen är det ju väldigt olika om den lyckas fånga sin publik eller inte. Diskussionerna om vilken kalender som har varit bäst genom tiderna brukar uppstå och visst är där några som har låtit tala mer om sig än andra. Vilken man sen har som personlig favorit beror väl på vilken generation man tillhör, när ens barn var lagom stora för att bry sig och jag måste i alla fall erkänna att det finns perioder då jag inte har haft någon koll alls. För egen del minns jag Teskedsgumman (1967 och 1976) och Barnen i höjden (1972) bäst, den sistnämnda för att själva kalendern var som ett höghus.
Mina barns favoriter är Mysteriet på Greveholm (1996) och Diselråttor och Sjömansmöss (2002). 1971 års Broster Broster kommer jag ihåg som ett riktigt bottennapp, men minns inte riktigt vad den handlade om mer än att det var ett par som väntade barn. Däremot var 1982 års Albert och Herbert riktigt rolig, kanske mest för vuxna. Vem minns inte Alberts ”tomtetapeter och guvernanter i taket”!?
I Stenudd: Teskedsgumman, Pettson, Pelle Svanslös och alla de andra kan man läsa om alla kalendrar fram till och med 2004 och på SVT:s hemsida finns en lista över hela raden. På biblioteket finns flera av dem på DVD om man skulle vilja se någon favorit igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar