fredag 9 juli 2010

Libanon

Avslutade nyligen min semester under vilken jag tillbringade nästan tre veckor i Libanon. Jag och min familj åker dit för att träffa övriga släkten, men även för turisten är det ett spännande resmål. Nu var det inte första gången jag besökte landet så visst har jag hunnit se och uppleva en hel del, men fortfarande finns det många platser jag vill besöka och upplevelser att vara med om. I många fall räcker det att man sätter sig i bilen och styr upp mot bergen för att hitta en trivsam restaurang där man utan problem kan spendera en halv dag. Men när man, som i mitt fall, regelbundet återkommer till ett visst ställe är det framför allt återseendets glädje man njuter av: människor, dofter, vanor, ovanor, särskilda ljud, affärernas speciella utbud. Libanon är ett speciellt land på det sätt att du där kan se och uppleva så mycket på en så komprimerad yta, motsatserna vandrar så att säga sida vid sida: fattiga och rika, kristna och muslimer, lättklädda och täckta, för att ge några exempel. Innan inbördeskriget drabbade landet 1975 hade Libanon ett blomstrande samhälls- och affärsliv som lockade till sig mängder av affärsmän, turister, författare och andra intellektuella. Libanesiska författare idag återknyter ofta i sina böcker på ett eller annat sätt till inbördeskriget, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det präglade människornas vardag under 15 svåra år. I år har den libanesiska författarinnan Zena El Khalil utkommit med sin debutroman Beirut, jag älskar dig. Den skildrar dagens Beirut och Libanon, hur unga människor försöker leva vanliga, bekymmerslösa liv samtidigt som deras vardag också präglas av krigets kvardröjande skugga och nya politiska hot. 2009 utkom Alexandre Najjar med romanen Krigets skola. Najjar var barn och tonåring under kriget, och det är hans minnen och intryck från denna tidsperiod som boken skildrar på ett kortfattat och rakt sätt. Författarinnan Vènus Khoury-Ghata är också av libanesiskt ursprung, men lever, som många andra intellektuella libaneser, i Frankrike. Även hon utkom med en roman förra året; Sju stenar till den otrogna hustrun. Kärnan i berättelsen är den kommande steningen av en kvinna i ett ålderdomligt bysamhälle någonstans i Asien. Det som händer runt kvinnan och människorna omkring henne beskrivs på ett okonventionellt sätt med ett nästan poetiskt språk, och det är själva sättet som författarinnan använder för att skildra temat och den främmande miljö som gör boken till en sällsam upplevelse. Khoury-Ghata har även skrivit fler böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar