tisdag 20 juli 2010

1001

Visst kan man känna sig lite stressad när man ser dessa omfattande verk med uppmanande titlar som 1001 album du måste höra innan du dör, 1001 böcker du måste läsa innan du dör, 1001 byggnader du måste se innan du dör, 1001 filmer du måste se innan du dör. Jag som har minst 5 viktiga saker jag måste hinna med innan helgen och inte vet hur jag ska få ihop det!
Men när man börjar bläddra i dem är det faktiskt riktigt roligt och inspirerad och sugen blir man. Jag hittar massor med böcker, skivor och filmer som jag redan har läst/hört/sett, men som jag oerhört gärna vill ta del av igen och sen är det så klart alla som jag inte känner till, men som jag tydligen borde bekanta mig med. Inte nog med att jag får massor med tips, till varje förslag finns en text som presenterar boken, skivan eller filmen som bara den är rolig att läsa. Sen kan man naturligtvis alltid diskutera urvalet; varför är den med och inte den…, men jag bestämmer mig för att inte fördjupa mig i det, jag bara bläddrar och låter mig uppslukas.
Naturligtvis kommer jag inte att hinna ta del av alla förslag, men jag blir nog sittande med dessa tegelstenar ett bra tag

2 kommentarer:

  1. Jag har på något märkligt vis lyckats missa samtliga titlar du nämner i ditt inlägg. Det kanske är just därför jag känner mig så avslappnad :-)

    Men 1001 böcker.... lät ju onekligen intressant. Måste helt klart kollas upp. Nya (och för all del gamla) tips är alltid välkomna!

    SvaraRadera
  2. 1001 böcker, filmer och plattor är ju inga problem, särskilt inte som biblioteket kan hjälpa till med så många av titlarna. 1001 byggnader innebär dock mer flygande än de flesta av oss hinner med under en livstid. Men vi har ju redan sett dem; det finns fotografier i boken! I en del fall får de faktiskt duga.

    SvaraRadera