onsdag 2 juni 2010

Honung

Zeina Ghandour : Honung (2001) är 115 sidor litterär poesi uppdelad på fem kapitel samt ordförklaring.

Det är berättelsen om Ruhiya, som för sin älskades skull bryter det yttersta tabut, om den tvekande Yehya med sitt sprängämnesbälte, om den utländska journalisten Maya som rapporterar från Jerusalem, om honungsmakaren Farhan och hans bin och den lilla flickan Asrar. Och överallt ljuset som honung, den rinner över landet liksom dess blod. Genom självmordets och frigörelsens teman berättas en historien om en kvinna, en by och ett folk.


En bombdag är inte olik en festdag: vägspärrar och barrikader vid varje steg man tar, plötsliga demonstrationer, ridande kravallpolis, gigantiska avspärrningar och kontroller runtom förstäderna lika julljus.
Trots allt detta märker jag den tydliga svikten i stegen hos de arabiska invånarna i Jerusalems gamla stad och de förväntansfulla ögonen överallt. Jag vill inte chockera och jag chockerar till och med mig själv, men för israelerna har invånarna i deras mardrömslika "shtakhim", ockuperade områden, återuppstått till liv. Det är den förlorade sonens återkomst från bosättarnas land. Det är de ödmjuka, omöjliga att tysta som ska ärva landet. Det är kravet på Judéen och Samarien och till och med på hela kustbandet. Varje potentiell terrorist hör till dem och kan vara stolt. Jag har ett utländskt pass, som passar ihop med mitt vilda blonda hår och som jag bär i min handväska tillsammans med min sprejburk och mitt matta läppstift. Jag är ett sändebud med utländskt förnuft, opartiskt intellekt och etisk reportageteknik.
ur kapitlet om Maya, s 51-52

Läs mer om Alhambras Attackserie här.
IMEU -Institute for Middle East Understanding
Ship to Gaza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar