torsdag 25 april 2013

Nostalgi & reinkarnation


Bibliotekets cd-samling är en guldgruva för nostalgiker. En cd som du kanske senast lyssnade på som vinylskiva för 40 år sedan är som en tidsmaskin som kastar dig tillbaks till någon som du en gång var och nu med viss möda igenkänner som dig själv. Likväl en annan.

Michail Sjiskin skriver i sin fantastiska roman Brevboken: ”Jag läste just om reinkarnation, sedan bestämde jag mig för att raka mig. Står och stirrar på min grå skäggstubb och förstår att själavandringen pågår oavbrutet, det är bara det att vi vandrar över till oss själva. Då var jag en pojke – nu en gammal gubbe, och själen har vandrat från kropp till kropp ett oräkneligt antal gånger. Varje morgon. Under natten har kroppen omärkligt blivit en annan.”

Häromveckan återupptäckte jag Roxy Musics andra album från den tid när Brian Eno fortfarande var med i gruppen. Albumet spelades in 1973. Förutom tidresan som den skickade iväg mig på, slog det mig också med vilken humor det här albumet gjordes. Det var innan charmören Brian Ferry tog sin roll som förste älskare på allvar, när han fortfarande hade en självironisk distans. Här finns både dansgolvsklassikern Do the strand, och den obetalbara pastischen In every dreamhome a heartache.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar