onsdag 24 september 2014

Brasilien berättar

Bokmässan i Göteborg  fyller 30 år med att fokusera på Brasilien. Vill du förbereda dig genom att läsa brasilianska författare börjar det bli ont om tid, men lite noveller hinner du kanske med?

Ljud av steg: Brasilien berättar är en novellsamling ur Tranans berättarserie som innehåller 37 korta berättelser, bland annat titelnovellen av Clarice Lispector, kortnoveller av Fernando Bonassi och Adriana Lisboa samt flera längre texter av sammanlagt 21 författare.

Nedan följer en kortnovell av Bonassi, betitlad Föräldrar och barn:


- Mamma...Varför är det så mycket myggor?
- Ta bort handen.
- Om jag tar bort handen kommer det myggor, mamma.
- Ta bort handen genast!
- Är du fortfarande arg på honom?
- Nej, jag tror inte det.
- Varför kan vi inte ta bort honom härifrån i så fall?

- Jag vet inte...
- Vi skulle kunna lägga honom i sovrummet.
- Nej. Jag vill inte ha honom där längre.
- Mamma...Kommer inte pappa att vakna?

- Nej, jag tror inte det.
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar