torsdag 21 augusti 2014

Bo Widerberg - Hösttermin
















Lagom till skolstarten i veckan gav jag mig på att läsa Bo Widerbergs debutroman Hösttermin från 1952. Innan Widerberg påbörjade sin mytomspunna karriär som filmregissör av klassiker som BarnvagnenKvarteret Korpen och Mannen på taket, hade han hunnit med att skriva fyra romaner och två novellsamlingar. Liksom hans tidiga filmer ofta med spelplats i hemstaden Malmö. (Läs Mårten Blomkvists biografi Höggradigt jävla excentrisk!) Hösttermin är en klassisk coming-of-age-historia, som följer 16-årige Sune och hans upplevelser av stadslivet och kärleken under nämnda skoltermin. Boken prisbelönades som årets bästa tonårsroman. Dryga 60 år senare är Widerbergs förstlingsverk väl knappast någon omistlig läsupplevelse, och gissningsvis svårsåld till en gymnasist av idag, men ger ändå en atmosfärrik skildring av 50-talets Malmö. Som obotlig filmfantast fastnade jag själv dock mest för följande stycke:

"En gång såg jag en film (och det är den bästa film jag sett någon gång) som handlade om en flicka som stod vid ett fönster och såg solen gå upp (det var tidigt på morgonen) och hon sa till en karl som satt vid ett bord; hon sa ungefär så här: Var morgon solen går upp så tror man att det skall ha hänt något som har ändrat om allting för en innan den går ned igen – men när den går ned igen är allt precis som förut. Ja så sa hon ungefär, och nu går jag fram här till mitt fönster och ser ut, och fast jag inte ser solen, som inte kommer upp på ett bra tag än, så önskar jag att när den kommer upp så skall den ha en överraskning med sig åt mig."

Någon som känner igen filmen?

Bo Widerberg-titlar till utlån:
Böcker
Hösttermin (1952) 
På botten av himlen (1954) 
Kejsaren av Capri (1955) 
Erotikon (1957) 
Den gröna draken (1959) 
Filmer 
Elvira Madigan (1967) 
Ådalen 31 (1969) 
Mannen på taket (1976) 
En far (TV) (1988)
Vildanden (TV) (1989)
Lust och fägring stor (1995)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar