torsdag 17 april 2014

Filmens guldålder

 













För den som känner för att börja botanisera i filmhistorien och dess klassiker kan det vara svårt att veta var man ska börja. Lasse Bergströms två personligt hållna filmhistoriska böcker, Hollywood – guldåldern och Franska bilder - filmens födelse till nya vågen, skulle kunna fungera som en utmärkt introduktion. Den förstnämnda är en överblick över amerikansk film från det tidiga 1900-talet fram till slutet av 50-talet och de genrer som kom att känneteckna dessa gyllene år: film noir, screwballkomedi, westernfilm och musikal. Dess främsta utövare, regissörer som John Ford, Billy Wilder, Howard Hawks, artister som Fred Astaire, WC Fields och koreografen Busby Berkeley tilldelas egna kapitel. Franska bilder behandlar inledningsvis filmkonstens uppkomst och pionjären George Méliès(häromåret porträtterad i Martin Scorseses familjefilm Hugo), men ägnar även stort utrymme åt en av fransk films mest vitala perioder – ”den nya vågen” som rullade in under 60-talet med stilbildande verk som Jules och Jim, Leva sitt liv och Cléo från 5 till 7. Bergströms personliga och initierade betraktelser och det generösa bildmaterialet i båda volymerna, väcker omedelbar lust att upptäcka och återupptäcka många av dessa filmskatter!


Nedan följer fyra av mina egna favoriterfilmer, två franska - två amerikanska, samtliga möjliga att låna på biblioteket.

·         Mannen – hustrun – älskaren (1969) : Hitchcockinfluerad mordhistoria av thrillermästaren och nya vågen-legenden Claude Chabrol.

·         Paraplyerna i Cherbourg (1964) : Vemodig technicolormusikal med Catherine Deneuve i huvudrollen och fin musik av Michel Legrand. Leta även upp uppföljaren Flickorna i Rochefort, med bland andra Gene Kelly i rollistan.

·         Det ligger i blodet (1940) : Med Cary Grant och Rosalind Russel. Urtypen för den så kallade screwballkomedin. Kulsprutesnabb dialog!

·         Kvinna utan samvete (1944) :  En av de första film noir-klassikerna, komplett med cynisk dialog, svartvitt foto med djupa skuggor och en förförisk femme fatale. Manus av Raymond Chandler och regissören Billy Wilder. 


1 kommentar:

  1. Bra! Jag ska kolla upp dessa filmtips. Var tvungen att leta upp originaltiteln till 'Kvinna utan samvete' och förstod att det var 'Double Indemnity' som är en egen favorit.

    SvaraRadera