tisdag 18 februari 2014

På skattjakt

Att biblioteken är fulla av oanade skatter är förmodligen ingen nyhet för våra besökare, ej heller för oss som arbetar här. Själv är jag dock en vanemänniska som alltför ofta travar på i invanda spår bland våra hyllor. Det innebär att jag sällan stöter på författare eller berättelser som ligger utanför min ”comfort zone”. Men förra året förändrades mina vanor, tekniken kom in i mitt läsliv och ledde mig ut på okända vatten. 

Nu tänker du säkert att jag blev med läsplatta men riktigt så modern är jag inte. Än. Jag upptäckte däremot hur praktiskt det är med en ljudbok i mobilen (bättre sent än aldrig) och därför styrdes mina steg allt oftare mot Mp3-samlingen. Nu är det dock så att det finns fler låntagare som uppskattar ett promenadsällskap i öronen så när det var dags att fylla på mobilen var innehållet i samlingen något begränsat. Men inget ont som inte har något gott med sig. Förra året fann jag bland dessa okända omslag många skatter (och i ärlighetens namn en del kattguld också) som verkligen berikade mitt liv. Jag upptäckte bland annat förlaget A Nice Noise som slog igenom stort med En dag av David Nicholls. Skickliga uppläsare, musik som förstärker berättelsen och som grädde på moset, intervjuer med författarna. Tre lästips från ovanstående förlag är Nathalie av David Foenkinos, Vi möts igen av Laurie Frankel samt Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson. Allihop oväntat trevliga bekantskaper som kommer att stanna i minnet länge. 

Nu när våren närmar sig byter jag ut böckerna mot fågelsång på promenaden men högen med stryktvätt försvinner i ett nafs i sällskap med ”Yngsjömörderskan” och disken blir lite extra fuktig när mina tårar blandas med Nathalies. 

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar