måndag 10 februari 2014

100 år sedan

Under den nyss gångna helgen blev jag uppmärksammad på att det i år är 30 år sedan bröderna Herrey´s vann melodifestivalen och 40 år sedan ABBA vann densamma. Förutom det uppenbara (dvs ett hysteriskt räknande på fingrarna och upprepandet av frasen "Hur gammal ÄR jag egentligen?!") så kom jag att tänka på att det, som ni vet,  i år finns ett annat år att uppmärksamma: 1914, året då första världskriget startade. Detta är nu 100 år sedan.

En av våra trevliga, belästa låntagare på Tollarps bibliotek förärade oss en lista med viktiga böcker som behandlar första världskriget. Jag måste erkänna att jag inte läst flertalet av dem som finns med på listan. Skulle jag välja en att läsa skulle det vara Peter Englunds Stridens skönhet och sorg. I 212 korta kapitel beskriver Englund kriget utifrån nitton verkliga människors levnadsöden, människor som upplevde kriget på olika platser och på olika vis. Jag har inte möjlighet att länka till den litteraturlista som vår låntagare gav oss, men i DN Kultur listar man några bra krigsskildringar av första världskriget, se här.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar