fredag 8 november 2013

Bone

Tycker ni inte om serier kan ni sluta läsa nu, men är ni obotligt nyfikna, vilket jag hoppas, får ni här ett boktips (eller sex, beroende på hur man räknar).
För tio år sedan bodde jag i Göteborg och gick ofta till stadsbiblioteket för de hade en så bra serieavdelning, det fanns både utlåningsbara böcker och en referensavdelning. Man kunde alltså låna hem och läsa i lugn och ro, eller sitta på plats och fördriva några timmar. En av de serier jag upptäckte där och som jag inför detta blogginlägg har läst om är Jeff Smiths ”Bone”. Kusinerna ifråga är tre stycken: vanlige och vänlige Fone Bone, elake och girige Phoncible P Bone samt den mindre smarta men desto gladare Smiley Bone.

På grund av konsekvenserna av Phoncible P Bones skumma affärer blir han tvungen att fly hals över huvud från hemstaden Boneville. Kusinerna Fone och Smiley gör sitt bästa för att hjälpa honom, men eftersom de är släkt får de också fly och när vi möter kusinerna är de vilse i öknen. Plötsligt överraskas de av en gräshoppssvärm och skingras, men på något sätt kommer alla tre att på olika vägar ta sig till den vackra Dalen, där de bl a träffar Thorn och hennes mormor.

Det finns sex böcker där vi får följa deras äventyr i Dalen, med överraskande väder, och med både märkliga djur och alldeles vanliga djur, som alla pratar (vilket iofs inte är ovanligt i serievärlden), samt med människor, företrädesvis bönder. Det här är ju en serie serieböcker som bör läsas i ordning, för att inte missa den röda tråden, eller i det här fallet draken. Alla finns att låna på biblioteket.
1.      Ingen tror på den röda draken
2.      Råttmonstren anfaller
3.      Skyll inte på Phoney
4.      Den stora kokapplöpningen
5.      Allt eller inget
6.      Mormors hemlighet


Jag ler för mig själv när jag läser, då och då bryter ett frustande skratt fram, för det här är rapp amerikansk sitcomhumor, med kvicka repliker och snabba vändningar. Åldersmässigt passar böckerna från mellanstadiet till pensionärer. Serien är gjord i svartvitt tusch, vilket ibland bara är så enkelt och snyggt, men när jag har kollat runt på internet ser jag att den i original är färglagd. Jag har letat efter en fortsättning för sista boken slutar med en cliffhanger, men tyvärr verkar den inte finnas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar