tisdag 9 april 2013

Att resa och att läsa

Efter att nyligen ha gjort en resa till Jordanien har jag fått uppleva ett fantastiska land med en oerhört intressant historia. I området med sitt imponerande ökenlandskap har tre världsreligioner sitt ursprung och den förhistoriska staden Petra gömmer sina skatter och väcker ens fantasi och en längtan efter att förstå och veta mer. Under resan blev jag väldigt sugen på att läsa två böcker som jag aldrig har läst, men som jag känner väldigt väl till nämligen Bibeln och Tusen och en natt. Många av dessa skrifters berättelser blir väldigt levande när man reser i detta område och småskolans lektioner i bibelkunskap väcks långsamt till liv igen.
När man reser blir det ofta, åtminstone för mig, tid att läsa extra mycket. Det blir alltid transporttid och väntetider då det är enkelt och bra att ha en bok att ta till. På denna resa hann jag med tre böcker som jag tänkt läsa länge, men som inte blivit av tidigare.
Lundberg: Yarden är en självbiografisk roman där författaren berättar om en period i sitt liv då han försörjer sig som hamnarbetare i Malmö, men också ser tillbaka på sitt liv och sin på många sätt svåra uppväxttid.
Avallone: Stål är en skildring av två trettonåriga flickors liv under ett år i den italienska kuststaden Piombino. Flickorna håller på att ta steget ut ur barndomen och deras vänskap sätts på prov. Båda har svårigheter i sitt familjeliv och nästan alla i omgivningen jobbar på stadens stålverk, en framtid som flickorna hoppas att slippa.
Hustvedt: Sommaren utan män berättar om Mia som blir lämnad av sin man efter 30 års äktenskap. Hon får ett sammanbrott och för att om möjligt läka återvänder hon till sin barndomstrakt och sin 87-åriga mamma. Sommaren och de människor hon möter ger henne tid att reflektera över sitt liv och hur det är att vara kvinna.


Alla tre var bra, var och en på sitt sätt och finns att låna på biblioteket både som pocket och inbunden bok .

2 kommentarer:

  1. Stål är fantastisk. Har följt den vi P1 de senaste månaderna och är "swept away". Mycket läs/hörvärd!

    SvaraRadera
  2. Håller absolut med. Det är en sådan bok som dröjer sig kvar länge efter att man läst den färdigt.

    SvaraRadera