torsdag 28 mars 2013

På de svagas sida

En av sakerna som gör att man tvivlar på människans överlevnad är dess girighet. Egentligen tänker jag nog mest på män i det sammanhanget. Giriga, maktlystna män som inte ser något fel i att kör över allt levande för att tjäna en hacka. Den grönskande miljön, djur och fattiga människor är endast mindre hinder i deras väg mot rikedom och hög status.

Emot sig har dem dock alltid någon – oftast en excentrisk man, eller en kvinna. Hen är i underläge; den ensamma mot de många, den fattiga mot de rika, den lilla individen mot det stora aktiebolaget. Ändå lyckas de vända världen rätt!
Det handlar om Carl Hiaasen. Jag har inte kunnat belägga att han har något skandinaviskt påbrå, men med ett namn som Hiaasen måste det vara så. Han är född och uppvuxen i södra Florida, har bott i Florida i hela sitt liv, arbetat på tidningen The Miami Herald sedan 1976 och skrivit flera romaner som med vansinnig indignation och flödande humor gisslar alla maktfullkomliga korkade vita män. Hans outsider till hjälte kan vara en tidningsjournalist, en privat detektiv, en rik ung man, en exotisk dansös… Ibland är de själva hotade men mer ofta slås det för att de inte står ut med att se de onda vinna. Och för att någon måste försvara de små paddorna, jordugglorna, indianerna.

Jag har precis läst Tourist Season (1986), Hiaasens första egna roman; och jag har börjat på Sick Puppy (2000), hans nionde roman. Tidigare har jag läst Strip Tease (1993) och Blå tunga (Native tongue, 1991). Striptease finns också på svenska liksom Orkanens öga (Stormy Weather; 1995) vilket jag inte har läst, ännu.

Intrigerna är intressanta, personerna udda och välskapta och språket journalistiskt adekvat. Hans miljöer är fint tecknade – man känner svetten, myggsurande, den kvävande fuktigheten - fruktsamheten.  Men jag tar upp en Hiaasen med sådan glädje främst för att han är rolig. Jag skrattar högt medan jag läser.

Läs gärna också ungdomsromanen Hoot, filmad som Uppdraget.


Michael Bafford      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar