fredag 2 november 2012

Att läsa om ljud

Jag har börjat läsa en bok om ljud och har därför blivit mer uppmärksam på ljud de senaste dagarna. Fast egentligen är jag alltid medveten om ljudet omkring mig: på morgonen när jag vaknar till klockradion (en ganska störig dansk radiokanal), när jag går på tåget i Malmö där jag direkt letar upp den tysta avdelningen för att jag inte vill bli störd av olika (o-)ljud. När jag kommer till Kristianstad går jag förbi Domus och blir störd av det monotona bankandet av pålar ner i marken. På jobbet försöker jag stänga ute ljud genom att lyssna på musik när jag arbetar.

Vi kan väl säga som så att jag vill välja mitt ljud själv. 

Anders Mildner skriver flera intressanta saker i sin bok "Koltrasten som trodde att den var en ambulans" och uppmanar även till aktivt lyssnande:

"Sätt dig i 15 sekunder och fundera över vilka ljud du hör just nu. Med all säkerhet kommer du att upptäcka massor du inte lagt märke till tidigare, sådant som på något omärkligt sätt sorterats bort från ditt medvetande"


Så är det. Till och med i tyst avdelning på tåget finns ljud: andras andetag, rälsen, regndroppar mot fönstret, någon som läser metro och vänder blad.


Ibland använder jag ljud för att kunna återvända till platser jag tycker om som det här musikspåret som tar mig tillbaka till Berlin (om så bara för 3 minuter):


Einsteigen by Ellen Allien on Grooveshark


Sen arbetar jag på en plats där tystnad, eller åtminstone "lugn och ro" länge varit norm. Biblioteket är en av få platser i den offentliga miljön som erbjuder en tyst plats. För även om skyltarna är borta och personalen inte aktivt springer runt och hyssjar så är biblioteket fortfarande ett stilla rum och det tycker jag väldigt mycket om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar