onsdag 26 september 2012

Alltid i samma spår

Vi gick på en av Bryssels myllrande gator när han plötsligt brast ut i något som liknade stolthet, och sa "Sylvester Stallone snodde minsann hennes manus!". Vår vän skrattade och sa att Nej, så kunde det ju inte vara. Och så var det ju inte egentligen.
Jag hade bara råkat skriva samma historia som Stallone sedan gjorde film av med "Driven", där en nykomling blir coachad av en äldre racerförare.. och ja, det låter väl som en rätt klassisk historia? Naturligtvis vinner nykomlingen allting och det enda som räddar filmen är väl att det är snabba bilar och fina actionscener (för den som nördar in sig på sånt!). Jag hade råkat komma på historien, och Stallone hade råkat komma på samma historia. Så kan det gå.

Men jag är knappast ensam om att ha skrivit något som liknar något annat. Det har forskats på saken och egentligen följer alla historier vissa riktlinjer.
De följer samma spår och egentligen samma klichéer, men frågan är om det egentligen inte är fel ord att använda för de är inte klichéer. Tropes kallas de på engelska, där varje bok, varje film, serie eller form av media, följer dessa riktlinjer. Många gånger har jag suttit och svurit över att jag nu har lyckats skriva en trope igen, men det finns inget sätt att komma undan. You will be assimilated, är repliken som rungar i mitt huvud när jag återigen reviderar och tillslut ger upp och säger "Ni vinner, Tropes, ni vinner!". För den här gången, åtminstone.

Om ni vill läsa mer om Tropes kan vi göra det här.

Skrivet av Katarina, praktikant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar