tisdag 13 mars 2012

Bilderboksnostalgi

Kommer du ihåg dina bilderboksfavoriter från när du var liten? Själv var jag väldigt förtjust i en som heter "Herr Hasselnöt" av Britt G Hallqvist som jag lånade med mig hem från biblioteket gång på gång. Den handlar om en flicka som alltid får ärva sin storasysters kläder, men en dag får hon ett brev från en skräddare som erbjuder sig att sy en garderob bara tillhenne. Hon får en klänning som beskrivs som en nyponröd sak med brodyr och skrynklade remsor på kjolen, samt en buteljgrön sammetsjacka med guldknappar och ekorrskinn på kragen. Herr Hasselnöt, som är en liten ekorre försvinner därefter lika mystiskt som han dök upp. En bok som jag däremot inte gillade var bilderboksversionen av Rödluvan som vi hade hemma. Den hade så otäcka bilder så den fick inte ens vara i bokhyllan på mitt rum.

För oss som vill minnas och återuppleva våra läsminnen från barndomen kan nu göra det i Bilderboksretro 50-tal och Bilderboksretro 60-tal. För de som är lite yngre kommer Bilderboksretro 70-tal ut senare i vår. I delen som behandlar 60-talet hittar jag bland annat några andra favoriter som "När Lisa och lena hade röda hund", "Gerturd på daghem" och "Jag kan köra alla bilar".

Bläddra och minns du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar