tisdag 3 maj 2011

Kulturkrock


OBS! Per Sinding-Larsen lämnar walk over! Arr. är inställt i Hässleholm./Ann

På torsdag ställs musikevenemangen från Hässleholm och Kristianstad mot varandra i ett huvudskrynklande kulturkrocksderby. För till stan kommer Emil Jensen, medan Hässleholm samtidigt erbjuder Per Sinding-Larsen. Nu har jag sett och hört Emil Jensen live två gånger redan, och skivorna går ju alltid att lyssna på (låna ”Orka då” eller lyssna på hans ”Mellansnack”), så valet för min del är ganska enkelt. Men jag tänker ju på alla er andra! Per kommer att prata under temat ”Rockens roller 1982-2011 ’Mitt livs om rockjournalist’” och Emil ger en föreställning som innehåller musik, poesi och stand up i skön blandning.

Det låter kanske som ett enkelt val när man sen inser att Per Sinding-Larsens scen är Mötesplats Ljungdala (!) medan Emil Jensen har fått konserthuset som estrad. Ett föredrag om kultur kan väl heller aldrig riktigt slå en kulturell liveakt med finurliga textrader (vad sägs till exempel om "Du sökte jobb på en lunchrestaurang och skickade rostmackor som CV" från senaste skivan)? Svårt att försvara PSL-besöket med andra ord. Men Emil Jensen gör sitt tredje besök i stan – han kommer väl fler gånger kan jag tänka. Hur ofta får Per Sinding-Larsen tillfälle att prata mer än 5 minuter (för publik, menar jag)?

För dem av er som inte alls är musiksugna så går det bra att besöka stadsbiblioteket istället och lyssna på Daniel Soutin som ger lästips till hängmattan.

1 kommentar:

  1. Hur ser det ut på torsdag? Krock igen? Längtar till Hässleholm! Kram Per

    SvaraRadera