fredag 29 april 2011

Rojalist - javisst?

En del människor har de senaste dygnen campat – mitt inne i sta´n - för att öka chansen att få en skymt av sin ”idoler” och kanske bli beströdda med lite stjärnstoft. Nej, detta utspelar sig faktiskt inte i Kristianstad, och det är inte en uppstånden Michael Jackson det handlar om. Naturligtvis utspelar sig det här i London med anledning av det högst aktuella kungliga bröllopet mellan prins William och Kate Middleton som kommer att äga rum vid lunchtid idag. I det rojalistiska Storbritannien är det här såklart en enormt uppmärksammad och mediebevakad händelse och förmodligen råder där idag verklig rojalistyra.


En släng av det här (vi är ju alltid lite mer lagom i Sverige) fick Sverige förra året då ju kronprinsessan Victoria ingick äktenskap med sin Daniel. Eftersom min inbjudan till deras bröllop kom bort i postgången bestämde jag mig för att åka utomlands och missade därmed hela balunsen i TV och media. Jag kände ändå när jag kom hem igen att det vore bra att uppdatera mig lite i ämnet vilket gick alldeles utmärkt att göra med hjälp av den fina boken Vårt bröllop : kronprinsessan Victoria och prins Daniel 19 juni 2010. Under några somriga månader 2010 såg det ut att gå bra för kungahuset medan opinionen svängde lite mer åt det negativa hållet under årets senare månader – kan det möjligen ha att göra med utgivningen av ”skandalboken” Carl den XVI Gustaf – den motvillige monarken? Monarki eller republik, för eller emot? Olika sätt att se på detta ges det exempel på i boken Nej : monarkin har aldrig varit farligare än nu / Ja : monarkins bästa tid är nu av Per Svensson och Anders Linder (2010).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar