onsdag 30 mars 2011

Tre grisiga gubbar





Inspirerad av bland annat bokbloggen enligt O samt Lyrans noblesser har jag funderat på temat "otrevliga gubbar i litteraturen", antingen som karaktär i boken eller vad gäller författaren. Ge gärna ett eget förslag i kommentarerna!

1. Börje Ahlstedt: Från min loge på Dramaten, där han framför allt sågar kolleger längs med fotknölarna. Läs gärna Mia Skäringers Dyngkåt och hur helig som helst som motvikt.


Maken till grinigare huvudperson får man leta efter. Ingenting passar...

3. Pär Lagerkvist: Dvärgen

"Jag är 26 tum lång, välväxt, med de rätta kroppsproportionerna, möjligen är huvudet något för stort. Mina kroppskrafter är ansenliga, särskilt om jag blir retad. När brottningskampen anordnades mellan mig och Josafat tvingade jag honom efter tjugo minuters strid ner på rygg och strypte honom. Sedan dess är jag ensam dvärg här vid hovet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar