tisdag 4 januari 2011

Trettondagen

Varför firas egentligen trettondagen? Jag har inte funderat så mycket över det, men haft någon svag aning om att det hade med de tre vise männen att göra och att det var tretton dagar efter jul. För två år sedan tillbringade jag veckorna kring det nya året i Argentina och fick där uppleva att ungdomar utklädda till de tre vise männen gick omkring på gatorna och delade ut gåvor till barn. Detta var nytt för mig och kändes lite mäkligt, precis som allt julpyntet mitt i sommarvärmen, men det gjorde mig nyfiken. Jag har nu läst på lite och konstaterat att det genom tiderna funnits flera olika orsaker till friandet av denna helg, men att många av dessa hänger ihop med varandra. Läs mer på Nordiska museets hemsida eller firajul.nu.
Det är under alla omständigheter den sista extraledigheten på ett tag, så har du möjlighet, så passa på att ta det lugnt och ladda upp inför det nya arbetsåret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar