fredag 28 januari 2011

Paisley mönstrade skjortor


För mycket länge sedan på ett pojkrum i Motala väcktes en livslång förälskelse (med en kort paus) till ett popband från Australien. I ett popprogram på Sveriges television visades en suddig och kornig psykedelisk livevideo med The Church. De framförde låten Unguarded moment, detta förändrade mitt liv totalt. (Det kan fortfarande gå ilningar längst ryggraden när jag hör den.) Jag började klä mig uteslutande i paisley mönstrade skjortor i likhet med bandets medlemmar och basisten Steve Kilbey blev som en ikon för mig. Han spelade bas, vilket även jag gjorde i olika källarbandskonstellationer. Bandet hade två stora världshitar, den ovannämnda och Under the milky way, vilken Kilbey faktiskt gjorde ihop med Pink Champagne medlemmen Karin Jansson.

När vinylskivorna blev cd-skivor och när paisley skjortorna åkte in i garderoben för att stanna där och när basen lades på hyllan, försvann också The Church tillfället hur mitt liv. Den sista skivan jag köpte var
Magician Among The Spirits (1996). Tills jag nyligen köpte samlingsskivan Deep In The Shallows: The Classic Singles Collection. Det är lika bra nu som det var då och det roliga är att de fortfarande spelar ihop, samma medlemmar som då, förut drummisen som de har bytt några gånger. För den som inte hört Church förut är denna samlingsskiva ypperlig. Alla bra låtar finns med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar