tisdag 26 oktober 2010

Bokcirkel - något att fundera på i höstmörkret?

Är du eller har du varit med i en bokcirkel?
Jag har varit, men är det inte just nu. Ibland kan jag sakna att verkligen få diskutera en bok som jag läst och som har berört mig på något sätt. Att få höra vad någon annan tycker och få veta hur någon annan har uppfattat boken. Läsande är ju annars en ganska ensam sysselsättning. Det är väldigt olika hur olika bokcirklar fungerar. Det vanligaste är nog att man läser samma bok och samtalar om den. Annars kan man bestämma en författare och läsa verk av denne och därmed belysa ett helt författarskap. Man kan också välja ett tema och läsa böcker om t ex ett land eller från en viss tid. Eller så läser var och en precis vad den vill och presenterar, men det blir mer som en tipsbank än boksamtal.
Det finns bokcirklar på väldigt många platser, det finns privata cirklar, cirklar på nätet, på bibliotek och i radio.



Har du lust att vara med i en cirkel?
• Den 1 november i P1 börjar programmet Bokcirkeln diskutera Jane Eyre av Charlotte Bronte.

• Biblioteken i Kristianstad samarbetar med Studiefrämjandet och hjälper till att starta bokcirklar
.
Vill man läsa böcker om bokcirklar finns några att välja på:
Fowler, Karen Joy, Jane Austen-klubben (finns även som DVD The Jane Austen book club)
Ironside, Virginia, Nej! Jag vill inte gå med i en bokcirkel
Nafisi, Azar, Att läsa Lolita i Teheran
Noble, Elizabeth, Bokcirkeln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar