fredag 6 augusti 2010

Vatten

Augusti månad, flera veckor kvar till skolorna börjar, kanske har även du lite semester kvar? Det finns fortfarande gott om tid för oss alla att njuta av sommaren! Är det så att man har turen att ha ett arbete som man tillbringar större delen av sommaren på finns det ändå möjlighet att förse sig med lagom dos sommarkänsla. Mitt bästa tips på detta är att man efter arbetsdagens slut ser till att ta sig till en plats där det finns vatten. Närheten till vattnet gör det lättare för sommarkänslan att infinna sig. Är det så att du har en pool i trädgården behöver du inte ta dig så långt, annars är det bara att sikta in sig på valfri vattenansamling som känns trevlig. Här i Kristianstad har vi ju turen att ha närheten till havet, men inte att förglömma ligger ju dessutom Vattenriket i Kristianstad, vilket är väl värt ett besök. Information och litteratur om Vattenriket har vi gott om på stadsbiblioteket. Vatten har många gånger spelat en viktig roll i böcker och filmer, och då jag tyckte mycket om att läsa Kerstin Ekmans Händelser vid vatten är det den jag direkt associerar till. Berättelsen kretsar kring en mordgåta i ett litet jämtländskt samhälle, och nystandet i mordet rör upp mycket känslor och minnen hos befolkningen, och över hela berättelsen vilar en påtagligt mörk, underliggande stämning. Det är omöjligt för mig att beröra ämnet vatten utan att nämna Det stora blå, Luc Bessons underbara film från 1988 vars handling kretsar kring den berömde franske fridykaren Jaques Mayols liv och tävlande . Jag såg den på bio för länge sedan utan att ha några förväntningar på vad jag skulle få se, och jag blev totalt fascinerad av handlingen, skådespelarna, musiken och undervattensmiljöerna, men framför allt känslan av att man som tittare dras med in i en främmande värld – havets värld, men även Mayols tankevärld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar